Schoolconcerten

Maart, daar zit muziek in!
Schoolconcerten basisonderwijs 2019

2019-05-05 Verslag Schoolconcerten

Stichting Podium vindt het belangrijk dat de leerlingen in het basisonderwijs kennis maken met de klassieke muziek.
Op Goeree-Overflakkee bestaan geen mogelijkheden voor de jeugd om klassieke concerten te bezoeken en om de leerlingen toch in aanraking te brengen met dit onderdeel van de muzikale vorming organiseert Podium jaarlijks kleinschalige concerten die worden gegeven door plaatselijke musici (i.s.m. de muziekschool), concerten die worden gegeven door grotere gezelschappen of een bezoek aan de enige mobiele concertzaal in Nederland, de Classic Express.

foto Classic Express

In maart 2019 worden de schoolconcerten in twee verschillende uitvoeringen gepresenteerd:

Reis naar de Blues
Dinsdag 19 maart worden in de theaterzaal van het Diekhuus in Middelharnis twee interactieve muziekvoorstellingen gedaan door een Vlaams muziekgezelschap onder de naam “Reis naar de Blues” ; dit muziekgezelschap verzorgt al vele jaren schoolconcerten in Vlaanderen:  1.400 schoolconcerten met een bereik van  250.000 leerlingen!

• Guy Verlinde: zang, gitaar & harmonica
  • Karl Zosel: zang en basgitaar
  • Benoit Maddens: zang en drums
    Reis naar de blues.

De voorstellingen zijn voor 150 leerlingen van de groepen 5 en 6 van de scholen:
– De Westhoek uit Ouddorp,
– Stellegors uit Stellendam
– De Inktvis uit Dirksland
– Het Startblok uit Oude Tonge
– De Pannebakker uit Nieuwe Tonge
– J.C. van Gent uit Sommelsdijk

Classic Express
Donderdag en vrijdag 21 en 22 maart bezoeken 160 leerlingen uit de groepen 5,6 en 7  de Classic Express op het Diekhuusplein 6 interactieve concerten voor 35 leerlingen/per concert. In de concertzaal treden jonge deelnemers aan het klassieke Prinses Christinaconcours op.

De scholen zijn:
– De Hoeksteen en Regenboog uit Ooltgensplaat
– Achtsprong uit Achthuizen
– Kompas uit Stellendam
– Nobelaer uit Oude Tonge
– School met de Bijbel uit Sommelsdijk

De scholen krijgen 3 weken voor de concertweek de beschikking over een digitale lesbrief, voor zowel Reis naar de Blues als de Classic Express, om de leerlingen voor te bereiden op hun bezoek.
Het vervoer van de leerlingen van de scholen naar/van Middelharnis gebeurt door een touringcar van de firma Mijnders.

Wij kijken uit naar deze muzikale week in maart!